A jóga gyakorlásáról

a-joga-gyakorlasarol-2
 

Az alábbiak minden jógagyakorlatra, általában a jóga gyakorlására érvényesek:
A gyakorlatokat mindenki a saját testi állapotának megfelelő intenzitással, a terhelhetőség és fokozatosság elvét betartva hajtja végre. Mivel a fájdalomküszöbön belül dolgozunk, (tehát nem szabad fájdalmat érezned a gyakorlatok során) így a gyakorlatok ki tudják fejteni a pozitív hatásukat mindenféle mellékhatás, sérülésveszély nélkül. A kitartott pozíciókat kb. 3-4 légvételnyi ideig tartsd meg, utána lassan, kilégzéssel gyere ki a gyakorlatból. Természetesen, ha jól esik, addig maradsz a gyakorlatban, ameddig szeretnél.

Ha számodra már ismert, hogy mire kell különösen ügyelned a gyakorlás során, ha valóban odafigyelsz magadra, a tested jelzéseire, a gyakorlás csak segít és javít az állapotodon. 15 évvel ezelőtt nagyon óvatosan végeztem azokat a gyakorlatokat, amik a gerincem deréktáji szakaszát érintették. Ahogy erősödtek az izmaim, és lett rugalmasabb a gerincem, egyre könnyebben végeztem a gyakorlatokat és egyre kevésbé éreztem fájdalmat. Persze a csontkovács kezelése is közrejátszott, hogy tünetmentes vagyok már jó ideje. A jelszó kitartás, türelem, rendszeresség, fokozatosság! Ha valóban figyelsz a tested jelzéseire és tiszteled a test határait a gyakorlás során, hamarosan érezni fogod magadon a pozitív változásokat. Persze ehhez időre van szüksége a testnek és a tudatnak is. Minél rendszeresebb a gyakorlás, annál hamarabb indul a változás. Ez csak rajtad múlik.

A gyakorlatok/ászanák hatásai nem csak fizikai síkon, hanem lelki és szellemi síkon is érezhetőek, a változások mindhárom síkon elindulnak benned. Egyénenként változó, ki melyiket érzi hamarabb.
A jóga tulajdonképpen egy nagyszerű önismereti és önfejlesztő rendszer. A testgyakorlatok (ászanák), a légzőgyakorlatok (pránajáma), a meditációs gyakorlatok és az életviteli szabályok mind csak eszközei az önfejlesztésnek. Jógázás közben a saját utunkat kell keresnünk, fel kell fedeznünk, hogy mire vagyunk képesek most és mennyit fejlődtünk a legutóbbi gyakorlás óta. A jógában nem másokkal versenyzünk, hanem saját magunkkal. Hiszen mindig tudjuk egy kicsit jobban, egy kicsit hosszabb ideig, egy kicsit szebben csinálni.

A rendszeres jógázás néhány jótékony élettani hatása:

  • Erősíti, nyújtja az izmokat, szalagokat.
  • Hajlékonnyá teszi az ízületeket, rugalmassá teszi a gerincoszlopot.
  • Segíti a vérkeringést (elsősorban a szokásos testhelyzetek megváltoztatásával). A vérkeringés akadályait a hosszú, mozdulatlan kitartások megszüntetik.
  • Beindítja az elakadt energiaáramlást.
  • A légzés és idegrendszer kapcsolatán keresztül hat a periférikus és központi idegrendszerre (a belégzés nyújtása serkentő, a kilégzés nyújtása nyugtató).
  • Az ászanák (testtartások) és a pránajáma (légzés) hatnak a koncentrációra, a szervekre, izmokra, idegekre. Erős szervérzet, szervlazítás érhető el.
  • Hosszú távon jelentősen javítja az élet minőségét. Ezt a folyamatot a teljes élet, a boldogság érzése kíséri. A testi tudatosságról a figyelem súlypontja fokozatosan áthelyeződik a szellemi tudatosságra.

A jógázást bárki, bármely életkorban elkezdheti és folytathatja. A legfontosabb a tudatosság, a fokozatosság és a rendszeresség. Tudatosan kell figyelnünk a szerveinkből érkező jelzésekre, hogy mindig tisztában legyünk azzal, hogy mi az, amire már képesek vagyunk. Képességeinket rendszeres gyakorlással, fokozatosan, a saját tempónkban akár a legmagasabb szintre fejleszthetjük.

A jóga különös szépségét adja a feszítés-oldás ritmikus váltogatása. És - mint az élet más területein is – célszerű úgy dolgoznunk, hogy a feszítés mindig egy picit tovább tartson, mint amire az adott pillanatban képesnek gondoljuk magunkat. Ezzel szemben a lazítás épp csak annyi időt vegyen igénybe, amennyi a regenerálódásunkhoz szükséges. Aki nemcsak a jógában, hanem élete céljait követve is betartja ezt az ősi, bölcs alapelvet, élete minden területén sikeres lesz. Hiszen bármit csinálunk, vagy a céljaink elérésén dolgozunk, vagy belső feszültségünket próbáljuk enyhíteni.
Ha bármi gondolatod, kérdésed van a gyakorlással kapcsolatban, keress nyugodtan levélben, vagy akár személyesen is a jógafoglalkozások előtt vagy után! 🙂

Kellemes gyakorlást kívánok!

Kriszti

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük